فایل ورد عنوان فارسي: ارزش معرفت شناختي علم حضوري (عنوان عربي: القيمة المعرفية للعلم الحضوري)

لینک دانلود

 فایل ورد عنوان فارسي: ارزش معرفت شناختي علم حضوري (عنوان عربي: القيمة المعرفية للعلم الحضوري) دارای 25 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد عنوان فارسي: ارزش معرفت شناختي علم حضوري (عنوان عربي: القيمة المعرفية للعلم الحضوري)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي فایل ورد عنوان فارسي: ارزش معرفت شناختي علم حضوري (عنوان عربي: القيمة المعرفية للعلم الحضوري)،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد عنوان فارسي: ارزش معرفت شناختي علم حضوري (عنوان عربي: القيمة المعرفية للعلم الحضوري) :




نام کنفرانس، همایش یا نشریه : معرفت فلسفي

تعداد صفحات :25

چکیده فارسی:در قلمرو معرفت شناسی، حقیقت داشتن و مطابقت با واقع را ملاک ارزش معرفت شناختی معرفی می کنند. گرچه دیدگاه های دیگری نیز در این باره مطرح اند، آنچه بین فیلسوفان مسلمان به منزله ملاک پذیرفته شده، همین است. دقت در این معنا نشان می دهد این ملاک را تنها درباره علوم حصولی می توان به کار گرفت. از سوی دیگر، علم در معرفت شناسی اسلامی به معنای عامی به کار می رود؛ به گونه ای که علم حضوری را نیز دربر می گیرد. پرسشی که پدید می آید این است: آیا علم حضوری نیز ارزش معرفت شناختی دارد، یا خیر؟ اگر پاسخ این پرسش مثبت باشد، چگونه می توان ملاک مزبور را بر علم حضوری تطبیق کرد؟ در این مقاله کوشیده ایم با ارائه معنایی جدید از ارزش معرفت شناختی، علم حضوری را نیز در دایره ارزش گذاری های معرفت شناختی وارد کنیم. بر پایه این معنا واقع نمایی به طور عام و خودنمایی به طور خاص، ملاک ارزش معرفت شناختی معرفی شده و علم حضوری به دلیل خودنما بودن، از نظر معرفتی ارزشمند تلقی شده است. بر پایه این معنا، لوازمی جدید برای ارزش معرفتی مطرح می شود که در متن مقاله بدانها می پردازیم. چکیده عربی:تعد الحقیقه و المطابقه للواقع هی ملاك القیمه المعرفیه فی إطار نظریه المعرفه، و إن كانت هناك نظریات أخری طرحت حول هذه المسأله فی هذا المجال، و لكن المعتمد عند الفلاسفه المسلمین كمعیار فی تحدید القیمه المعرفیه هو ما سلف ذكره، و التأمل فی هذا الأخیر یشیر إلی أن هذا الملاك یمكن استعماله فی العلوم الحصولیه فقط من جهه. و من جهه أخری یستخدم العلم فی نظریه المعرفه الاسلامیه بالمعنی الأعم، بحیث یشمل العلم الحضوری أیضا. و السؤال الذی یطرح نفسه هنا: هل للعلم الحضوری قیمه معرفیه أیضا أم لا؟ إذا كانت الإجابه علی هذا السؤال ایجابیه، فكیف یمكن تطبیق الملاك المذكور سابقا علی العلم الحضوری؟ لقد سعینا فی هذه المقاله إلی إظفاء معنا جدیدا للقیمه المعرفیه بحیث یشمل العلم الحضوری أیضا. و علی هذا الأساس عرفت الواقعیه (حكایه الواقع) بشكل عام و الحكایه الذاتیه كملاك للقیمه المعرفیه، و یعتبر العلم الحضوری ذا قیمه معرفیا بسبب حكایته الذاتیه، و لذلك طرحت لوازم جدیده للقیمه المعرفیه سنتطرق إلیها فی هذه المقاله.
كلید واژه: كلیدواژه فارسی: علم، علم حضوری، ارزش، ارزش معرفت شناختی، مطابقت، واقع نمایی، خودنمایی (كلیدواژه عربی: العلم، العلم الحضوری، القیمه، القیمه المعرفیه، المطابقه، الواقعیه، الحكایه الذاتیه)

توضیحات بیشتر