فایل ورد راه هاي دست يابي به معرفت حقيقي از ديدگاه شيخ محمود شبستري

لینک دانلود

 فایل ورد راه هاي دست يابي به معرفت حقيقي از ديدگاه شيخ محمود شبستري دارای 16 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد فایل ورد راه هاي دست يابي به معرفت حقيقي از ديدگاه شيخ محمود شبستري  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ريختگي احتمالي در متون زير ،دليل ان کپي کردن اين مطالب از داخل فایل ورد مي باشد و در فايل اصلي فایل ورد راه هاي دست يابي به معرفت حقيقي از ديدگاه شيخ محمود شبستري،به هيچ وجه بهم ريختگي وجود ندارد


بخشی از متن فایل ورد راه هاي دست يابي به معرفت حقيقي از ديدگاه شيخ محمود شبستري :




نام کنفرانس، همایش یا نشریه : پژوهشنامه ادب حماسي (پژوهش نامه فرهنگ و ادب

تعداد صفحات :16

شیخ محمود شبستری، عارف شاعر و اندیشمند بزرگ سده هشتم هجری در آثار خویش، راه های دست یابی به معرفت یقینی را عقل و نقل و ذوق (کشف و اشراق) می داند. وی می کوشد منقولات دینی را با استدلال های اهل فلسفه و با ذوقیات اندیشمندان اشراقی درهم آمیزد و رسالت یک فیلسوف مسلمان و عارف و اندیشمند اشراقی را ایفا کند. شبستری هم چون غزالی معتقد است، ورای عقل نظری، انسان را طوری و طریقی دیگر هست که به آن طور، اسراری را که از عقل پنهان و محجوب است، می شناسد.او هم چون همه شاعران عارف ایرانی مخالفت صریح خود را با فلسفه و عقل یونانی ابراز می دارد، اما خرد ستیز و فلسفه گریز نیست. از این رو در عین آن که در مقام معرفت تمایل به اشراق دارد، در مقام علم، به حکمت و استدلال گرایش نشان می دهد. خرد مورد ستایش شیخ، خرد دینی است، همان خرد و اندیشه ای که به قول او مبحث انبیاست و هزارواند آیه از آیات قرآن اختصاص بدان دارد. شیخ در عین حال، در طریق معرفت حق به داشتن پیر و انسانی کامل که واسطه هدایت حق باشد، معتقد است. از نظر او شاه راه معرفت حق «تفکر» و سیر دوسویه (قوس صعودی و نزولی) است که در این سیر دیالکتیک و حرکت از کثرت به وحدت، از وحدت به کثرت، از بسیار به یک، از یک به بسیار، از نمود به بود، از بود به نمود، از قطره به دریا، از دریا به قطره، جان آدمی صفا می یابد و نقوش اغیار از لوح دل او محو می گردد و انسان کامل، به شناسایی حقیقی می رسد.
كلید واژه: شبستری، معرفت حقیقی، عقل، نقل، تفکر، ذوق و اشراق

توضیحات بیشتر